יום שישי, 6 באפריל 2007

?מדוע אש בוערת בצבעים שונים

מדוע מגבת סופגת מים כל כך טוב?

תשובה: מגבת מכותנה (בדומה לעצים ורוב הצמחים בעולם) עשויה צלולוז, פולימר ארוך וסבוך של סוכר. לאדם אין את האנזים המפרק את הצלולוז כך שאין טעם להכניס לסנדביץ' מגבת ים עסיסית עם עגבניה, בניגוד לפרות שזהו מרכיב כמעט יחיד בתפריט שלהן. אמנם הצלולוז אינו טעים כמו סוכר אך לשניהם תכונה משותפת: שניהם בעלי זיקה כימית חזקה מאד למולקולות מים. הנוכחות של מולקולות הידרוקסיל ( OH ) מאפשרת קשרים כימיים חזקים עם המים ( HOH ) - קשרי מימן. כשאנו טובלים מגבת במים מולקולות המים ממהרים להיצמד למולקולות הצלולוז והמגבת מתמלאת במים. לצערנו זוהי גם הסיבה שבגדים מתכווצים בכביסה. בגלל הנוכחות הרבה של מים בייבוש הבדים של הכותנה הסיב מתנפח (יש בו אדים חמים ששואפים לצאת). כמו ניתוח פלסטי מהיר לשמן שמשאיר עור נבול ולא גמיש כך קורה לבגד שהתרחב והתכווץ מהאדים. הוא מאבד את היכולת לחזור למצבו המקורי. בנוסף הוא גם מתקמט כמו השמן. אז אנא, כמו הרבה דברים בחיים - בשביל להנות עשו את הדברים לאט. עובדה נוספת לגבי צלולוז קשורה לבגדים. כותנה היא צלולוז, סוג של סוכר. מכיוון שסוכר נמס היטב במים, מים נמסים היטב בצלולוז. למרות שצלולוז מותך לפני שהוא נמס ניתן לרכך אותו עם חום ומים. כאשר מגהצים מכנסי כותנה הקיטור נמס לתוך הצלולוז ומאפשר למולקולות הכותנה להחליק אחת על השניה בקלות (זהו שימון הכותנה) ולפיכך לשנות צורתן. לכן קיטור יעיל כל כך בגיהוץ.


מדוע אש בוערת בצבעים שונים?

תשובה: באופן כללי ככל שהאש חמה יותר הצבע שלה נוטה לכיוון הירוק והכחול. האור העמום שניתן לראות בחדר חשוך מראה על טמפרטורה של בערך 400 מעלות צלסיוס. נר הבוער עם להבה צהובה בוער בטמפ' של 1700 מעלות צלסיוס. נורת ליבון רגילה יכולה להגיע ל 2500 מעלות. השמש בוערת בטמפ' של 5800 מעלות. הצבע הכחול יראה שהאש חמה אפילו יותר מכך, אולם רוב הסיכויים שהאש מראה גוון כחול באופן מלאכותי כתוצאה משריפת חומרים נוספים היוצרים אטומים מעוררים. פליטת קרינה בתחום הניגלה לעין יכולה ליצור צבעים מרהיבים וזאת משום שהאטומים המעוררים אינם פולטים את מלוא הספקטרום של האור. במקום, הם פולטים צבע בודד אחד אשר קשור בטמפרטורה של החומר המעורר. לכן אם נשרוף נחושת נראה אור כחול ירוק למרות שהבעירה לא מתרחשת בטמפ' קיצונית. הטמפ' של הבעירה תהיה צפויה לפלוט אור אדום כתמתם, אבל אטומי הנחושת לא מסוגלים לפלוט בתדירויות אלו.
באופן כללי יותר, כאשר אלקטרון "קופץ" ממסלול למסלול הפרש האנרגיות נישא, או מסופק, על ידי מנת אנרגיה (פוטון) ששווה להפרש האנרגיות בין המסלולים. המסלולים המותרים תלויים בערכים ספורים של תנע זוויתי על-פי הנוסחה:כאשר n הוא מספר טבעי כלשהו המייצג את מספר המסלול ו-h הוא קבוע פלאנק.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

נכון השמש 5800 מעלות !!!! <<<<??? לא אמיתי