יום שישי, 6 באפריל 2007

עובדות מעניינות על החיים מסביבנו

עובדות מעניינות על החיים מסביבנו

ניתן לחתוך מתכת עם זרם מים. תעשיית חיתוך המתכת עם מים משגשגת כבר מהשנים בהם כרו זהב בקליפורניה עם מים בלחץ גבוה. המים היוצאים מהמזרק מאד ממוקדים ומהירותם 1440 קמ"ש ויותר. המכשירים המודרניים ביותר מגיעים לשלושה מאך (!) ויכולים להגיע לדיוק של מ"מ ספורים בחיתוך. המכשיר לא מתעייף מכאנית כמו משורים, לא מתחמם לעולם (מסיבות ברורות), ואין צורך להחליף חלקים. מים יכולים לחתוך שיש, עץ, אבנים וכמובן חומרים רכים יותר.
ע"מ ליצור יהלום הטבע נדרש להביא פחמן ללחץ של 30 אטמוספירות, וטמפ' של 400 צלסיוס. אם אלו יורדים במעט תיווצר גרפיט. היהלום נוצר בעומק 161 ק"מ מתחת לפני כדה"א.
הקיבה מייצרת שכבה חדשה של ריר כל שבועיים אחרת היא הייתה מעכלת את עצמה
ניסוי חשיבה מעניין: אם תסעו ברכבת במהירות 1000 קמ"ש ומהקצה שלה תירו כדור מרובה לכיוון הפוך לנסיעה שיטוס במהירות 1000 קמ"ש - הכדור יפול לקרקע מיד. נחמד ,לא?
למה נשיכה של אלומיניום (וגם מחשבה על נשיכה זו) כואבת? הסיבה היא שאנו יוצרים בעצם מעגל חשמלי בפה, בדומה ליצירת בטריה, עם הסתימות שלנו. נוצרים מספר תהליכים: האלומיניום נוגע במתכת של הסתימה שלנו בתנאים לחים ומלוחים. הם נמצאים בהפרש מתחים בגלל הנגיעה בחניכיים שלנו. זרם זורם לחניכיים שלנו, והזרם עובר לשורש השן.
למה שרירים רועדים במאמץ סטטי מתמשך? השריר שלנו יכול להחזיק למשך זמן מסוים מאמץ מסוים. האנרגיה זורמת לשריר באופן בלתי פוסק. לאחר זמן ממושך נתיבי הובלת האנרגיה נסתמים בהדרגתיות, וקשה יותר להחזיק את השריר. ז"א שהשריר רוצה לשנות את מיקומו ולהחזיר את היד למקום הטיבעי שלה, במנוחה. הוא משדר אות למוח שהוא עייף ורוצה להחזיר את היד. אבל אנחנו צריכים לסיים טירונות עם 10 עליות מתח לפחות ולכן אנו משדרים למוח להחזיר את השריר למצב מתוח. ישנו מחזור שלם של אות למוח להרפות ואות למתוח. נוצר תדר של עליה וירידה של היד, מין תחרות בין הרצון שלנו לבין הרצון של הגוף שלנו, ותדירות זו של האותות היא תדירות רעידת השריר.
עטלפים תמיד עפים שמאלה כאשר הם יוצאים מהמערה
האם ניתן באמת לדבר עם פחיות קוטג'? כן, אבל רק עם פחיות גדולות. התנאים היחידים הם שהכבל יהיה מאד מתוח וישר לחלוטין.
איך דברים שקופים למחצה, כלומר איך יש מראות שמצד אחד הן שקופות ומהשני אטומות? למעשה זהו טריק מאד פשוט. איך יש דברים שקופים אני אסביר במאמר אחר, אבל אם ניקח זכוכית שקופה ועל חצי מהמולקולות שלה, או יותר נכון על חצי מהשטח המשקף שלה, נשים חומר אטום לאור - תתקבל המראה הקסומה המבוקשת. כשנסתכל מצד אחד היא תהיה שקופה אבל לא לגמרי, כי פחות אור עובר דרכה (רק חצי). אבל כשהחשודים נמצאים בחדר חקירות הם לא רואים כלום מהצד של הבלשים בחדר השני, אז איפה הטריק? פה נכנס עניין התאורה. אם נשים אור חזק בחדר החקירות הרבה אור יפגע במראה וישבר לכל כיוון והיא תיראה כמו מראה. אבל חייבים לשמור שהחדר של הבלשים יכיל מעט אור כך שמאד מעט אור יעבור לחדר החקירות, וגם המעט הזה יבלע בבליל האור שנשבר מהתאורה החזקה בפנים.
ליבו של השרימפ נמצא בראשו
העיניים של היענה גדולות מהמוח שלה
למה המים במגדלי מים לא קופאים? הם כן מנסים, אבל לא מצליחים. למאגר מחברים רייזר, מין מבנה עזר שמחובר אל המאגר בצינור דק. את הרייזר מפשירים ללא הרף ומעבירים ממנו מים פושרים אל המאגר. מה שקורה זה שהמים העליונים במאגר קופאים לקרח והם צפים בשעה שהמים מתחתיהם חמים הרבה יותר. נזכור שקרח מעביר חום הרבה פחות טוב ממים קפואים היות ולא מתאפשרת הסעה. נזכור גם שמים בטמפ' של 4 מעלות מתחילים להתנהג בצורה אנומלית, כלומר ככל שהם יותר קרים (עד האפס) הם שוקלים פחות, וכך יווצר מצב שהמים הכי קרים נמצאים למעלה ולא לטה, כך שניתן להזרים לתושבים מים. תודה לירון על השאלה המעניינת.
אם תצעק במשך 8 שנים, 7 חודשים ו-6 ימים, מספיק אנרגיה תיווצר כדי לחמם כוס אחת של קפה
טביעות האצבעות של תאומים זהים דומות אבל אינן זהות (למרות שכל הגנים זהים), ההבדלים נובעים כפי הנראה מהבדלים סביבתיים ברחם ומחוץ לו.
דג הזהב המצוי הוא החיה היחידה שיכולה לראות גם קרניים אינפרא אדומות וגם אולטרא סגולות.שכשמזפזפים בשלט רחוק הם רואים הבזק אדיר של אור
הטיסה הארוכה ביותר שנמדדה של תרנגולת היא 30 שניות

לגעגוע של ברווז אין הד

החיה המהירה ביותר עלי אדמות היא הצ`יטה. אבל החיה הכי מהירה בעולם היא הבז המצוי, המסוגל לצלול באוויר- במהירות של 347 קמ"ש ( לא הייתי מתרשם יותר מדי מכך שבז יודע לצנוח - נפילה חופשית של מטיל זהב אווירודינמי תהיה מהירה יותר י.ש )

כריש שוחה במהירות של 70 קמ"ש . דג המרלין יותר מהיר מכל כריש.


מיליוני עצים נשתלים בטעות על ידי סנאים ששוכחים איפה החביאו את הבוטנים

העטלף הוא היונק היחיד המסוגל לעוף

הכריש הוא הדג היחיד שיכול למצמץ בשתי העיניים




תגובה 1:

עמרי אמר/ה...

לכל צליל יש הד,
גם לגעגוע של ברווז
העניין הוא שהתדר של גלי הקול שמפיק הברווז כמעט (חשוב: כמעט) מנטרלים את גלי הקול החוזרים בתהודה ולכן זה נשמע כאילו שאין לגעגוע של ברווז הד.